سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع برد الکترونیکی

انواع برد الکترونیکی در ابتدا به صورت یک برد خام بوده که قطعات الکتریکی بر روی آن مونتاژ می شوند. در مباحث الکترونیکی این برد خام با عنوان pcb یا فیبر مدارهای چاپی شناخته می شود. به طور کلی، بردهای الکترونیکی براساس ویژگی ها و مشخصات ویژه خود در مدل های مختلفی موجود می باشند.

همچنین، اتصال قطعات الکتریکی به یکدیگر بر روی فیبر خام از طریق ترک های مسی موجود بر روی هر برد صورت می گیرد. علاوه براین،  ترک های مسی در متفاوت بودن طراحی انواع برد الکترونیکی نقش برجسته و بارزی ایفا می نمایند.

انواع برد الکترونیکی براساس لایه

انواع برد الکترونیکی بر اساس لایه، در انواع تک لایه (یک رو)، دولایه (دو رو) و چند لایه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

1.برد الکترونیکی خام تک لایه

 pcb یک رو در مقایسه با دیگر مدل ها از طراحی ساده تر و قیمت کمتری برخوردار می باشد. این مدل از بردهای الکترونیکی از یک لایه نازک از جنس مسی ساخته و پرداخته می شوند. لازم به ذکر است که در فیبر مدار چاپی یک لایه، کلیه قطعات و متعلقات الکتریکی در یک طرف pcb سوار می شوند.

2.برد الکتریکی دولایه

از دیگر انواع برد الکترونیکی می توان به برد الکتریکی دولایه (Double layer pcb) اشاره نمود. لایه نازک مسی در این نوع برد در هر دو طرف فیبر به چشم می خورد. برهمین اساس، برخلاف بردهای یک لایه، در بردهای دولایه، قابلیت مونتاژ قطعات الکترونیکی smd در هر دو طرف برد وجود دارد.

3.برد الکترونیکی چند لایه

در ساختار مدار چاپی چند لایه بیشتر از دولایه مس وجود دارد. اتصال لایه های رسانا به یکدیگر در برد الکترونیکی چندلایه (Multi- layer pcb) از طریق سوراخ های موجود بر روی برد انجام می گیرد.

انواع برد الکترونیکی از لحاظ جنس فیبر

انواع برد الکترونیکی از نظر جنس به مدل های pcb سخت، برد الکترونیکی انعطاف پذیر (Flexible PCB) و برد الکترونیکی سخت فلکسیبل (Rigid Flex PCB) تقسیم می شوند.

1.برد PCB سخت

این نوع از بردهای الکترونیکی از استحکام و دوام بسیار بالایی برخوردار می باشند. به علت غیر قابل انعطاف بودن این نوع از فیبرهای مدار چاپی، گزینه مناسبی برای استفاده در محصولات دارای نوسان و ارتعاش بالا به شمار می آیند. علاوه براین، برد الکترونیکی سخت از جنس و متریال مختلفی مانند آلومینیوم، نیم فایبر و فایبرگلاس ساخته می شود.

2.برد الکترونیکی PCB منعطف

در فرآیند تولید این مدل از انواع برد الکترونیکی از تکنولوژی فوتو لیتوگرافی استفاده می گردد. برهمین اساس، ضمن برخورداری از وزن کم، انعطاف پذیری بسیار بالایی دارند. ترکیب تشکیل دهنده بردهای الکترونیکی انعطاف پذیر، سیم های مدور و فایبرگلاس و یک لایه پلیمری می باشد.

3.PCB منعطف سخت

 این نمونه از بردهای الکترونیکی هر دو نوع منعطف و سخت را در بر می گیرد. به عبارت دیگر، این نوع فیبر چاپی از یک قسمت سخت و یک بخش انعطاف پذیر برخوردار می باشد. این ویژگی سبب نصب و مونتاژ قطعات الکترونیکی به صورت همزمان بر روی سطح این محصول شده است. بردهای منعطف سخت از بهترین گزینه ها برای استفاده در صنعت رباتیک و صنایع نظامی به شمار می روند.

انواع قطعات برد الکترونیکی

به طور کلی، متناسب با نوع و مدل برد و دستگاه، قطعات و متعلقات مختلفی بر روی انواع برد الکترونیکی مونتاژ می گردد. یکی از این قطعات باتری بوده که وظیفه فراهم کردن ولتاژ موردنیاز بر روی مدار چاپی را بر عهده دارد. به منظور کنترل و مدیریت جریان الکتریکی، از قطعه‌ای با عنوان مقاومت در ساختار بردهای الکتریکی استفاده می شود. مقاومت غالبا بر روی بدنه برد و به صورت خطوط رنگی قرار می گیرد. تقویت کننده بار الکتریکی برد بر عهده ترانزیستور قرار دارد.

از دیگر قطعات رایج و متداول در ساختار انواع برد الکترونیکی خازن بوده که در نگه داری و جای دادن بار الکتریکی نقش دارد. LED نیز نوعی دیود نوری می باشد که با عبور جریان در یک جهت روشن می شود. سوئیچ ها به عنوان نمونه ای دیگر از قطعات رایج برد الکتریکی، وظیفه مسدود یا باز کردن عبور جریان را عهده دار می باشند. قطعه دیود مسئول مسدود کردن و اجازه دادن به جریان الکتریکی از یک جهت به جهت دیگر می باشد.

در یک نگاه کلی، سوئیچ ها، القاگر، ترانزیستور، مقاومت، LED، دیود، خازن و باتری را می توان از رایج ترین قطعات مونتاژ شده در ساختار انواع برد الکترونیکی قلمداد نمود.   

در این مقاله به بررسی انواع بردهای الکترونیکی و معرفی ویژگی های هر یک پرداختیم. در صورتی که قصد دارید اطلاعات بیشتری در این باره به دست آورید توصیه می کنیم در دوره تعمیرات برد الکترونیکی آموزشگاه فنون برق ثبت نام کنید. جهت کسب مشاوره رایگان می توانید با شماره 02166576476 تماس حاصل نمایید.

این آموزشگاه علاوه بر دوره های برد دوره های متعدد دیگری را برگزار می نماید. دوره پی ال سی، دوره برق صنعتی، آموزش سیم پیچی، دوره تابلو روان برخی از دیگر دوره ها در این آموزشگاه است.