سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علائم خرابی پاور لپ تاپ چیست؟

گاهی اوقات ممکن است هنگام کار با لپ تاپ با مشکلاتی روبه رو شوید. برخی از این مشکلات نشان از خراب شدن پاور در لپ تاپ می باشد. برخی از علائم خرابی پاور لپ تاپ عبارتند از:

عدم اعلام هشدار و خاموش شدن ناگهانی پاور

خاموش شدن یکباره پاور بدون اعلام هشدار می تواند در خرابی و مشکلات پاور لپ تاپ تاثیرگذار باشد. ویروسی شدن سیستم، بروز مشکلات سخت افزاری و گرم شدن بیش از حد دستگاه را می توان از عوامل مهم این مشکل برشمرد.

در چنین مواقعی اطمینان حاصل کردن از سالم بودن پاور به وسیله دستگاه تستر پاور کمک شایانی می نماید.

خاموش نشدن و روشن ماندن مدار سری

در برخی مواقع پس از روشن شدن مدار لامپ سری در اثر اتصال به منبع تغذیه، دیگر خاموش نمی شود. روشن ماندن یکسره مدار سری حکایت از بروز مشکل و معیوب شدن پاور دستگاه دارد.

خرابی ترانس ها، خرابی دیود و خرابی rcl اولیه و ثانویه از علل مهم ایجاد این ایراد می باشند. با برطرف نمودن ایراد قطعات عنوان شده می توان این مشکل را برطرف نمود.

حتما بخوانید: چگونه مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ را حل کنیم؟

سوختن سوئیچ Mosfet

خرابی و سوختن قطعه ماسفت نیز در بروز مشکلات پاور لپ تاپ تاثیرگذار و مؤثر است. لازم به ذکر است که یک سوئیچ الکترونیکی ساده که در مدارهای الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد، با عنوان ماسفت شناخته می شود. این قطعه در اثر بالا رفتن بیش از حد ولتاژ سیستم دچار سوختگی می شود.

سوئیچ نکردن جریان الکتریکی

از دیگر علل ایجاد مشکلات پاور لپ تاپ می توان به سوئیچ نکردن منبع تغذیه، اشاره نمود. در بروز این مشکل عواملی مانند معیوب شدن ترانزیستور سوم در heat sink اول و خرابی و معیوب شدن TL494 و IC7500 موثر هستند.

خاموش ماندن لامپ سری

این مشکل زمانی رخ می دهد که علی رغم متصل کردن دو شاخه منبع تغذیه به پریز مدار سری، لامپ مدار خاموش می ماند. معیوب شدن هیت سینک، خراب شدن خازن های بزرگ، بروز اشکال در فیوز و خراب شدن جک ورودی را می توان از دلایل بروز این ایراد فنی برشمرد.

سوختن فیوز منبع تغذیه

از دیگر مشکلات پاور لپ تاپ معیوب شدن و سوختن فیوز آن می باشد. ولتاژ بالای برق سبب آسیب و تغییر رنگ سیم موجود در فیوز و سوختن آن می شود. گرم شدن بیش از اندازه دیودها و کارکرد مداوم پاور می تواند خرابی و سوختن فیوز را در پی داشته باشد.

برای رفع این مشکل، تعویض دیودها و فیوز از اقدامات مناسب و کاربردی به شمار می رود. همچنین، با استفاده از اهم متر می توان از سالم بودن فیوز دستگاه اطمینان حاصل نمود.

  • Restart شدن دستگاه در هنگام انجام بازی یا هر پردازش دیگر
  • ظاهر شدن صفحه آبی بر روی نمایشگر لپ تاپ
  • کرش های زیاد و غیر عادی دستگاه
  • بروز تغییر در صدای کارت گرافیک یا فن cpu
  • عملکرد کند و باتاخیر کیبورد در هنگام تایپ

از دیگر علل بروز مشکلات منبع تغذیه لپ تاپ محسوب می شوند.

تعمیر پاور لپ تاپ امری تخصصی بوده و نیازمند آموزش تخصصی تعمیر لپ تاپ از طریق شرکت در دوره های آموزشی می باشد. در آموزشگاه فنون برق این دوره به صورت تخصصی و زیر نظر اساتید حرفه ای برگزار می گردد. دوره تعمیر لوازم خانگی، دوره تعمیر یخچال، دوره نصب دوربین مدار بسته، دوره هوشمند سازی ساختمان برخی از دیگر دوره های آموزشی در این آموزشگاه است.